emmanborgcarlsson

Alla inlägg under februari 2011

Av emma borg carlsson - 14 februari 2011 23:45

Red både Rufus och Baily idag med och det gick super bra^^


jag red med på en lektion med Baily eftersom det var hoppning tänkte jag att det hade vart bra att vara med på en lektion där de inte gör så avanserade saker så jag var med i en ponny 2  men det räkte att det var pytte små kryss och bommar på marken för att han skulle skynda på att springa iväg hela tiden så jag höll mig mest på en volt runt det ena krysset tills jag var tvungen att flytta på mig, men då bytte jag bara kryss, så gick från det blåa krysset till det gröna krysset...eller så var det tvärt om   men i alla fall så lugnade han ner sig efter ett tag så i slutet kunde jag trava någon gång över hindret. så man kan ju säga att det var en lyckad lektion och vi nåde målen som vi satte upp för dagen!


på Rufus red jag dressyr och det gick bra men jag kan inte riktigt säga mera för jag kommer inte ihåg resten   så går det när man ska skriva om det två dagar senare!


men men satt och väntade på min skjust ner till hållplatsen när Gunilla säger att Zorka egentligen skulle behövt gå ett kran och kollar på mig, men då var Carro snabb med att säga att det var bättre att Barcadi skulle få motion, och eftersom man inte tackar nej till en till grattis ridtur var det bara att fixa åning hästen. fast jag fick vänta ett tag för lektionerna var inte slut fören vid 8 eller lite innan. så jag gick och hämtade alla hans grejer för att sedan borsta honom extremt långsamt, i ca si sådär 40 min  men till slut så blev de klara med lektionen så man kunde gå in och rida ett tag till. och det gick super bra tills vi kom till galoppen  jävlar! säger jag bara. han höll på att studsa om kring som en virre pana så det det blev typ ett halvt var i galopp åt båda varven för sen orkade jag inte hålla på, men han fick jobba dubelt så hårt i traven sen så när vi var klara var det nog inte en häst och ryttare som gick ur mangen utan två svettpölar   så med ridningen var jag klar vid 21:15 men åkte inte från Alleby fören lite innan 22:00 så tack vare det missade jag buss 25 med 4 minuter så då fick jag vänta på den i typ nästan 30 minuter, men den passade bra till 24 (bussen till varholmen) så jag kom till krysset typ 30 sekunder innan 24 så den han jag med + att jag slap sitta i kylan och vänta var det bästa, sen passade dennna bussen en färja så det blev jag också glad för. färjan gick 23:10 så jag var hemma från stallet 23:40 och då var jag vrål hungrig och äckligt svettig så jag drog på ugnen gick och ducshade och efter det lagade jag mat  det blev pomfritt och korv, och det var hur jäkla gott som helst! rena guda maten!! så när jag åt middag i måndags eller egentligen åt sjukt tidig frukust i tisdags för klockan var 01:20 när satt å käkade  


-over and out-

Av emma borg carlsson - 13 februari 2011 18:33

hehehe det kan man verkligen säga!!  


red bara Rufus idag och det var rätt göt att veta att man bara hade en häst att rida då jag fortfarande är lite trött efter gårdagens pass, och jag antar att Rufus märkte det för hux flux slängde han upp baken presic när jag red lätt så jag pang bom flög iväg och landade snet med min fot så nu är den svullen och blå   sweet! plus att tyglarna gick av så man bar yay! men det var bara att hoppa upp igen och fortsätta som att inget hänt. hehe så fail!!

så nu har han gjort sin poäng klar, sitt aldrig och sov på en unghäst! men han sprang ju inte iväg i alla fall  duktig av honom att stå still.


måste frestän säga att han såg väldigt chockad ut när han såg mig på marken helt plötsligt.


men imorgon då blir det att rida både Rufus och Baily. hoppning med Baily och dressyr med Rufus  


-over and out-

Av emma borg carlsson - 12 februari 2011 18:19

började med att rida Baily idag. det gick jätte bra tills vi skulle börja galoppera i högervarvet så höjde han huvudet och sänkte ryggen hela tiden vad jag än gjorde  så då blev jag lite frustrerad och visste inte riktigt vad jag skulle gör. sen fattade jag inte heller vad jag gjorde fel så jag bad Gunilla om hjälp, men hon städade och kunde inte så hon skickade Kattis till min undersättning och när hon hälpte mig så gick det mycket mycket bättre  så det tackar vi för! rid passet blev 1 h 45 m, men de första 30 minuterna skrittade jag bara i väntan på att lektionerna i lilla mangen skulle ta slut så egentligen kan man säga att jag red från 13:30 till 14:45. och efter det passet var både jag och Baily sjukt trötta! så v skrittade typ i 15 min fast jag gick bredvid och det var rätt skönt att stå på benen igen kan jag säga   imorgon får han en vila och det troro jag att han kommer tycka om^^


så utav det som jag red idagkan jag säga att Baily är en riktig trevlig ponny när man får till det! så det kommer nog att bli roligt att rida han rästten av veckan.


eftersom det första ridpasset blev ``lite´´ längre än vad jag hade tänkt mig så han jag bara rida Rufus i i 40 min, men de gör inget ska ju rida honom varje dag också  men det gick bra med honom också även om det inte passate blev lika långt som jag hade planerat. när jag fattade galoppen idag så svarade han riktigt bra^^ ahn har nog ytterst pytte lite svårare för vänster galoppen men det är snart borta  


men detta var allt för idag^^ ska se om jag kan ta en blid på hästarna så ni får se dem  så söta så^^


-over and out-

Av emma borg carlsson - 10 februari 2011 21:30

först var det praktik på Bulycke hela dagen och det var la inte så jätte kul har ju snöat och regnat snö blandat regn hela dagen   men det gick. sen väntade jag på morfor för han skulle köra mig till Alleby^^ snäll som han är!  kom dit käkade en toast med tomati och den var, otroligtnog VARM!!! brände mig på tungan typ tre gånger   


red Berlina den första timmen och då var det markarbete som gjällde och det gick faktiskt bra^^ inga dumma hopp eller så men det var nog för att Kristel hade kommit på att när man var i höger var och kom till läktaren så gör man volter hela vägen ner! och det bästa var att det faktiskt fungerade, hehe så de var nice!

seden blev det till att rida Rufus   och det gick riktigt bra idag tycker jag^^ hoppade en liten bana med fyra små reken och det näst sista hade en vattenmatta under  så det första jag tänkte på var att Gunilla verkligen försökte ta kål på mig! men det gick efter att han hade stannat två gånger, men jag drev väl inte tillräkligt mycket. sen när han väl hoppade det då hoppade han som att det gällde liv eller död, två gånger hoppade han så men sen så fick vi till det tredje gågen gillt heter de ju^^ de språnget blev runt och fint   de blev ju några missöden på de andra hindren också men på det skyller jag bara på mig själv, jag red inte tillräckligt helt enkelt^^ men de gick ju fortfarande bättre den här gången än förra  ska rida Rufus imorgon också  


och till sist skulle jag ju rida Baily men han var inte riktigt klar på den andra ponny lektionen så jag fick Fatima istället. och i början, skritten och den första gången på bommarna var det liksom zzzzzznark!! men sen jävlar blev hon hur taggad som helst bara flög fram så det var bara att ståra och hålla i sig hahaha   men hon var rolig att hoppa med ändå^^ så det kändes bra på den här lektionen också.


efter det bar det av hemmåt, så nu sitter en i sängen och funderar på hur jag ska orka gå ända bort till toaleten för att borsta tänderna   men jag säger ändå godnatt! och hoppas på att jag kommer upp imorgon.


-over and out-


Av emma borg carlsson - 9 februari 2011 22:10

det kan man verkligen säga att den här dagen har varit det  eller halva dagen i alla fall halva dagen. började på bulycke och hade ridning för vikan och det gick väl så där, var inte så jätte angagerad (stavningen???) men blev lite bättre i slutet. men det var annars ganska tråkigt, men men man måste ju för att lära sig och lära sig är väl egentligen rätt bra att göra. efter det åkte jag och Sofia till pizzerian och käka där, åkte sedan hem till henne förr att vänta på att klockan skulle bli tre så att vi kunde hämta Jimmy (hennes pojkvän) på jobbet för att sedan åka till alleby. Sofia skulle testa vara med på gymkanan och så hängde jag på för att kolla. när det var en kvart kvar gick jag för att leta upp Gunilla (min ridlärare)  för att prata om hur det skulle bli med Berlina. och visst fick jag rida Berlina dom dagarna som hon inte gick, kan hända att jag missuppfatade det här men bajs på de i så fall. men så sa hon att hon gick idag så jag kunde inte rida henna men bara så där sa hon att jag fick rida Rufus istället liksom bara huxflux  men inte tackar man nej till det inte! man är ju inte dumm! så skulle rida fem till sex i stora manegen för då var det ledigt, men så kom något gymnkana lag istället och tog den lediga tiden så det gick ju inte, och i lilla mangen var det redan upptaget så det gick inte heller så då fick jag varcket fina mig i att det bara var en isig paddock som var ledig, så det var där jag red idag. men det var för isigt på spåret, så där kunde vi inte gå men som tur var hade isen smält i mitten så där kunnde jag rida på volter och i åttor och ett mindre fyrkantspår, och det gick riktigt bra   jätte duktig polle!

efter det mockade jag hans box och la på han täcket igen. jag lät honom stå inne medans jag mockade, och jag kan ju säga att han tyckte att kärran var väldigt intressant, han stog verkligen och kollade och nosade på den hur länge som helst  gick sedan till Gunilla för att säga att jag var klar med hennes häst. och då släper hon en till liten bomb! har nu fått två sköthästar under hela nästa vecka från och med på torsdag och det ska bli så roligt  så nu ska jag rida Rufus och Baily i en vecka och kanske Berlina om det skulle bli så^^


imorgon blir det ridning i tre timmar  först blire det en timma med Berlina sedan med Rufus och till sisst och minst ska jag rida Baily^^ ska bli riktigt nice tycker jag  och bara för att göra den här dagen ännu bättre kan jag ju säga att jag fått ett jobb!!! så jäkla härligt!!!


och därför har den här dagen vart super bra!


-over and out-

Av emma borg carlsson - 6 februari 2011 19:07

var hos Cia i helgen  riktigt nice var det^^


vi red inte för att det blåste rätt mycket och då är det inte så roligt att rida eftersom både Grima och Hedie är ``vindkänsliga´´ men det var kul att vara där ändå. fick pusla om Glöd lite, och sen är ju Tekla tillbaka under två veckor på Eskekärr och med sig har hon sin lille kompis Ronni. Tekla är också en isläning och stod på Eskekärr när vi började med hästarna där nere men så sådels hon en tjej någostan, men så skulle hon åka till Mexiko i två veckor och då fick Cia agera som hästvakt under de veckorna. men nu är det bra en vecka kvar sen ska de åka hem igen    

det här är Ronni^^ han är 19 år, och det kan man verkligen inte tro alls när man ser honom i paddocken xD


  

Cia och Tekla

tänkte faktiskt presentera alla hästarna som står på Eskekärr, har säkert redan presenterat Hedie och Grima men det kan jag säkert göra en gång till  


men det får bli någon annan gång vet ju egentligen inte så mycket själv om de där hästarna, men det får vi snart ändra på  


btw vill att de ska bli torsdag för då blir det att rida Rufus igen å häls på Berlina  sen blir det frdag och då blir det att dra till Cia igen^^ å på lördagen feeeeeeeeeeeeeeeest!!!!!!!!!! äntligen!!


-over and out-

Av emma borg carlsson - 3 februari 2011 21:06

sådan reaktion fick jag idag när jag kom till satllet.  men först kan jag ju säga att jag körde in till stallet idag  det gick riktigt bra.


men så kom man fram efter att ha konkat med sig Berlinas skydd och hennes träns. så sitter typ hälften (snarare 5 st) av gruppen och säger till mig att jag inte ska ha Berlina utan att jag ska ha Rufus  de första jag tänkte på var en gamal ponny som ståt på Alleby och den hette ju Rufus, så det blev än; vadå ska jag rida ponnyn Rufus?! de går ju inte! han är ju inte kvar,  men sen fattade jag. Gunilla har en unghäst som heter Rufus, de var ju han alla menade. hallå eller!?!? är det någon hemma!?! blev faktiks rätt glad att hon satte mig på honom^^ har villat prova honom ett tag nu då han ser väldigt trevlig ut och det var han  riktigt mysig i boxen och i ridninge. och idag var det första gången en ryttare hoppade med honom^^ tror jag...de var nog så hon sa. och jävlar vilket steg han hade än vad jag var van vid  men shit vad härlig han var, trode att han skulle vara hård i mun för det såg ut så och kändes som det när man gick brevid honom, men när man satt upp var han lätt som en fjäder i munnen det ända som var lite negativt var att han var lite skänkeldöv, men det går lätt att fixa med rätt framridning   sen när vi skulle hoppa så tog han mig med överaskning. hindrena lg på 50 - 60 cm, men han hoppade de första hindren som att det 170 cm högt så jag hängde inte riktigt med, men det var bara att beröma massor och gör mycket bättre ifrån sig nästa gång och sagt och gjort, tog ett rejält tag i mannen och höl i för glatta livet kändes det som xD men det gick riktigt bra. .sen var jag när på att flyga av när tre tjejer kom inrusande i mangen genom sido dören så Rufus flög åt ena hållet och jag var på väg åt andra men jag slängde snabbt över mit högra ben till rätt sida av hästen igen och sjönk ner i sadelen   så nu en tid framöver så ska jag rida Rufus istället för Berlina. visst att det blir lite tråkigt att inte rida Berlina på ett tag men det är nyttigt att sitta på någon annan häst ibland. och Rufus var ändå rolig att rida så det gör inget egentligen. ska se om mamma kan bli lite teknisk nästa vecka å se om det kan bli en bild eller något på Rufus^^


- over and out-

Av emma borg carlsson - 1 februari 2011 17:59

här är projekt film frästen  


tack så mkt för hjälpen Cia    


-over and out-

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik




Ovido - Quiz & Flashcards